Útleírások

Egyiptom - Sátorral a Fehér Sivatagban
Horvátország - Zadar környéke
Horvátország - Tavaszi hosszú hétvége Dubrovnikban
Indonézia - Jáva és Bali, Hong Kongi kitérővel
Kuba - 1400 km négykeréken
Madeira - Téli túrák az örök tavasz szigetén
Olaszország - Nápoly és környéke
Olaszország - Toszkána: Borok és etruszkok nyomában
Spanyolország - Őszi séták Barcelonában
Spanyolország - La Manga-i csillagtúrák
Spanyolország - El Camino
Szent Jakab nyomában
2010-09-16, Madrid
2010-09-17, Léon
2010-09-18, Hospital de Orbigo
2010-09-19, Astorga
2010-09-20, Rabanal del Camino
2010-09-21, Ponferrada
2010-09-22, Villafranca del Bierzo
2010-09-23, Bierzo, Menciak nyomában
2010-09-24, O Cebreiro
2010-09-25, Triacastela, Vilavella
2010-09-26, Sarria
2010-09-27, Portomarin
2010-09-28, Leboreiro
2010-09-29, Arzúa
2010-09-30, Lavacolla
2010-10-01, Santiago de Compostela
Praktikus információk
Törökország - Gulettel az ókori Lykia nyomában
Törökország - Kappadókia
Törökország - Kappadókia reloded
Törökország - Kappadókia full time
Törökország - Őszi túra csecsemővel
Törökország - Isztambul
Törökország - Kalandozások É-Mezopotámiában
Törökország - Lykiai út


Borok

 Borfajta leírások
 Borkostolás Jegyzetek
Borfesztivál-2007
Kis "Syrah"-alista kóstolás
A Sangiovese magasiskolája
Rendhagyó Hungaricum kóstoló
Furmintológia és Nagy Furmint-kör
Miért éppen Grúzia, Törökország és Bulgária
Dalmát bortúra - 2011 július
Spanyolország - Katalán bortúra
Török bortúra - 2013május
Portugál bortúra - 2014 április


Extrák

 Vendégkönyv
 Képtár


Szent Jakab nyomában – a Camino és a Tao


A Betszaidában született „idősebb” Jakab és testvére János, Jézus első tanítványai közé tartoztak. Apjuk hagyományait követve halászok voltak, amikor i.sz. 28 tavaszán Jézus apostolai közé szólította őket. Jakabnak különleges „feladatot” szánt, ezért a legfőbb 3 tanítvány közé tartozott. Ő lesz az első vértanú az apostolok közül.
A Mester halála után a jeruzsálemi egyház feje lett. Több hittérítő úton is járt, igazolhatóan Júdeában és Szamariában, de egyértelmű történelmi bizonyítékai nincsenek, hogy Hispaniában is térített volna. Mindenesetre az egyházi leírások szerint itteni hittérítő útja nem volt túl sikeres, de elkeseredésében megjelent neki Zaragózában a Szűzanya és megvigasztalta.
I.sz. 41-42-ben Heródes Agrippa király az egyházra támadt, és Jézus Jakabnak szánt küldetése beteljesedett. Elsőként végezték ki, így valóban Ő lett az első vértanú az apostolok között.

Szintén nincs bizonyíték arra, hogy Jakab sírja mikor, és miként kerülhetett Hispániába. A legenda szerint kivégzését követően Heródes megtiltotta eltemetését, de tanítványai a holtestet ellopták, és márvány szarkofágban elrejtették egy hajón. A hajó elszabadult, és a víz elvitte egészen Spanyolországig, ahol az akkori Iria Flaviában ért partot. Itt eltemették.

A csontokat 814-ben Theodomir, Iria Flavia püspöke találta meg, a legenda szerint egy csillag fénye vezérelte. Egyes magyarázatok szerint a latin Campus Stellae (csillag mező) szavakból ered maga a "Compostela" név is. Bár ez a névelmélet is vitatott, de az tény, hogy az útvonal a tejút egyik ága alatt fut, és már a történelem előtti időkben mítikus vonalnak számított. Se szeri, se száma azóta is pl. a Templomos Lovagok templom helyeit misztikus számításokkal alátámasztó elméleteknek. A tejút kontra „csillag mező” viszont biztosan nem véletlen.
Később folyamatosan azonosították Szent Jakab Pireneusokig terjedő hittérítő útjának feltételezett állomásait. Ez később Európa egyik legfontosabb zarándok útvonala lett.

Santiago de Compostela nevéből az első rész Szent Jakab spanyol Sant Iago nevével, míg a Compostela, a latin „campus stellae”, azaz „csillag-mező” kifejezéssekkel magyarázható.

A Camino alatt gyakran találkozunk a „Matamoros”, azaz „Mór-ölő” jelzővel is a történelmi leírásokban. Ez szintén Jakabot jelenti, aki a legenda szerint 844-ben, a mórok ellen vívott clavijói csata során fehér lovon megjelenve győzelemre vitte a keresztény seregeket. Ezen legenda miatt Jakabot gyakran ábrázolják páncélban és lovon ülve, csata közben.

A Szent Jakab Katedrális építését 1082-ben kezdték meg Santiagóban. Latin kereszt alakú, 6 hajóval és 25 kápolnával, két 67méter magas kupolás toronnyal rendelkezik. A régi szentélyben több királysír is található. A nagy oltár Jakab életnagyságú aranyozott szobrával fontos hely, ahol a zarándokok hátulról - egy erre létesített lépcsőn megközelítve - átölelik a szobrot. Alatta vannak a csontok egy kis kriptában, díszes szarkofágban eltemetve.
A belváros szűk, középkori sikátorait 1985-ben az UNESCO a Világörökség részévé nyilvánította.

A Szent Jakab út, vagy spanyol neve (Camino de Santiago) után El Camino-nak hívott zarándok útvonal a jeruzsálemi, római zarándoklatok után régóta a harmadik legfontosabb a keresztény egyházak életében.

Az Út a korai történelem is sok fontos eseményének adott otthont.
A Francia Út mentén található Atapuerca falu közelében egy kis domb rejti a legősibb jelenleg ismert európai ember az un. Homo Antecessor lelőhelyét. Az i.e. 900.000-ből származó telephely 1998 óta a Világörökség része.
A Camino mentén i.e. 4000-ből, az ún. megalitikus időszakból származó számos monumentális kőkatedrálist, ún. Dolmens-t vagy Mamoas-t ismerünk.

Vannak olyan elméletek, hogy a Szent Jakab jelének tartott fésűskagyló egy ősi kelta szimbólum, a lenyugvó nap szimbóluma. A térségben az i.e. 1000 körül megtelepedő kelták egyik legendája szerint az út a halál útja, amelyen a halott lelkek végigmenve a Világvégére (Finisterra), a Halál partjára (Costa da Morte) tartanak, és ott összegyűlve elindulnak a lenyugvó nap felé. A halott lelkek gyülekező helye földrajzilag az Atlanti-Óceán egyik legmélyebb környező partszakaszán található.

A Római Birodalom alatt a Tejutat követő kereskedelmi útvonal húzódott itt az Atlanti - Óceán partjáig, amelyen a Leoni Középhegység gazdag ásványkincseit szállították. Különösen fontos a Ponferrada környéki Las Médulas elnevezésű római aranybánya, amely 1997 óta a Világörökség része.

Több kutató szerint az útvonal és szimbóluma összefüggésben lehet a Földközi-tenger medencéjében a bronzkortól kezdve elterjedő ősi termékenységi kultusszal, amelyet Astarte istennővel azonosítanak. Eredetét a dél-Mezopotámiában, az ún. Dzsemdet Naszr-kultúrában (ie. 31-29. század) megjelenő akkád Istar (sumer Innin, Inanna, vagy Ninanna) istennővel azonosítják, aki az „ég úrnője”. A mezopotámiai mitológiában a növényi és állati vegetáció, a szerelem, a viszály, a termékenység, az anyaság stb. istennője. Uruk környékén a legrégebbi ránk maradt írásos emlékekben a „reggeli felmenetel csillagaként” tisztelték. Mint ilyen, szinte biztosan azonos a Hajnalcsillag alakjaként tisztelt Vénusz bolygóval. Tiszteletét Egyiptomon keresztül a következő évezredekben fokozatosan átvette az ókor szinte valamennyi fölközi tengeri társadalma. A nyugati sémi területeken neve Asztar, a keleti sémin Astarta volt, majd Athéné és Aphrodité néven az etruszk, hellén és római kultúrában is elterjedt. Egy ősi baszk legendában is szerepel a kagylóhéjból születő égi istennő.

Amikor a szentföldi zarándoklatok az Iszlám terjedése miatt ellehetetlenültek, a Camino szerepe felértékelődött. A 11. században már 13 ismert pihenőhellyel rendelkezett, és a 12. századra egyre fontosabb zarándokúttá vált. Az első „útikönyv” máig nagyon fontos információkat hordoz az útról az utókor számára. A „Codex Calixtinus” néven ismertté váló művet Aymeric Picaud francia pap írta 1120-1140 közötti zarándoklásai során.

A zarándokok ősi mitikus jelképe a Szent Jakab kagyló, vagyis a fésűs kagyló, szimbóluma magának az El Caminonak a metaforája. A kagyló élei különböző zarándokutakat jelentenek, amelyek azonban egy csúcspontban, Jakab sírjánál, Santiago de Compostelaban találkoznak. A galíciai óceánparton heverő kagyló héjjak pedig az isteni gondviselés szimbólumai, amely az úton vezeti a zarándokokat.

A Camino története szorosan összefügg két lovagrendével is. 1130-ban I. vagy „Harcos” Alfonz Aragóniai Király adományozott jogokat és birtokokat a Jeruzsálemi zarándokútvonalak védelmében érdemet szerzett Templomos Lovagrendnek. Részben ennek ellenpontjaként II. Ferdinánd Leoni Király 1170-ben megalapította a Szent Jakab Lovagrendet, amely a galíciai tartományokban védte az utat és a zarándokokat. Míg a Templomosok rendjét IV. Fülöp francia király mesterkedési hatására - ma már a Vatikán által is elismerten koncepciós per után - V. Kelemen pápa 1307-ben feloszlatta, addig a Szent Jakab Rend a mai napig működik. Gyaloglásunk során mindkét rend, de főleg a Templomosok örökségének nyomaival gyakran találkozunk.

Ahogy mottómból is látszik utazásom során eljutottam arra a felismerésre, ami a Taoizmus lényege, vagyis, hogy „maga az út a cél”. A Taoizmus több mint 2500 éve a kínai gondolkodás egyik fontos filozófiai alapja. Eredetét az i.e. 4. században élt legendás filozófusig és mesterig, Lao Ce-ig vezetik vissza. Alapműve a „Tao Te King” (Az Út és Erény Könyve). Csak érdekesség, hogy a Tao a csillagok útját is jelenti az égbolton, de jelenti a bölcs utat a spirituális cél felé. Számomra izgalmas a Camino felett húzódó „csillagmező”-höz fűződő hasonlósága.
Fotógaléria: El Camino teljes