Útleírások

Történelem
Útvonal
1.-2.nap: Ovacik - Faralya
3.nap: Faralya - Alinca (Karaagac)
4.nap: Alinca - Gavuragili
5.nap: Gavuragili - Xanthos
6.nap: Kalkan - Patara kitérő
7.nap: Cavdir - Kalkan
8.nap: Kalkan - Saribelen
9.nap: Saribelen - Gökceören
10.nap: Simena - Aperlea
11.nap: Aperlae - Bogazcik
Kas pihenés

Extrák

Vendégkönyv
 Képtár

11.nap: 2013.10.07, Aperlae - Bogazcik (7km, 3,5 óra)

10 órát aludtunk egyhuzamban. 9-kor reggeliztünk, majd az utolsó napi gyaloglásra tekintettel zseblámámat reggel a tulajnak ajándékoztam. Itt van igazán értelme használni, nagyon meg is örült neki.

Eredeti tervünk az Aperlae és Kas közötti 28km volt, amit indulás előtt még 10 órára becsültem. Már napok óta tudtuk, hogy ez szinte lehetetlen a terep miatt. Ez két napi túra, ráadásul a közutak kereszteződése sem egyszerű, ahol ki lehetne szállni és valami transzfert szervezni. Próbáltunk Kashoz minél közelebbi utat elérni, térkép alapján Okcuöldügü falut lőttük be. Viszont Bayram azt írta, hogy az ide való transzfert nem tudja megszervezni. Hogy ennek van-e valós oka, azt nem sikerült kiderítenünk. Így végül ez egy irreálisan rövid nap lett, mindössze 3,5 óra gyaloglással Bogazcik faluig.

10-kor indultunk. A piros/fehér jelzés fél órán át Aperlea romvárosában vezetett szarkofágok, és gyönyörű városfalak között.
Ezután 1 óra 15 perc masszív emelkedő következett köves, sziklás, szuszogós terepen.
11.45-kor egy fennsíkot, és rögtön egy műutat találtunk - egy tábla szerint 5 km-re a Purple House-tól.
A műúton balra haladtunk tovább. Mindkét oldalon romokat láttunk a hegytetőn. 15 perc után észleltük, hogy az út Kilicli falu felé vezet, de nekünk a térkép alapján Bogazcik felé kellett volna mennünk.
Negyed órát vesztetünk, mert erről a műútról 100-200m után valahol balra le kellett volna térnünk. Végül megtaláltuk a helyes ösvényt, amely az út bal oldalán lévő hegy alatt vezet tovább egyenesen. Innen már jól ki van jelölve. A földút / ösvény jobb oldalán magaslik felénk egy erődszerű rom a hegytetőn, amit a térkép ?Kale T? néven említ.

12:15-re ligetes, alacsony, kislevelű tölgy bozótosba értünk. Jobbra még mindig az erőd magasodott felettünk. Kb. 10 perccel később az erőd alatt menő széles földútról, egy nehezen észrevehető kis ösvény ágazik le jobbra. Legyünk figyelmesek! Még 10-15 perc, majd egy köves, olajfás medence következik. Mi itt az utolsó 15 perces gránátalma evő szünetet tartottunk, és csak nehezen találtuk meg a helyes utat. Az ösvény a medence bal szélén megy, majd jobbra fordul, és ÉK 45 fok irányban beletorkollik Bogazcik felé egy köves gazdasági útba, amin egy tartálykocsi állt. Rémlett, hogy ezt a kocsit a medence aljából is láttam, de az ösvény nagyívben balról került.

Fél óra gyaloglás a köves úton, majd 13.20-kor már az elágazásban álltunk a sárga tábla alatt: Ücagiz 16km, Kilincli 1km, Liman Agzi 15km.

13:30-kor már Bogazcik-ban, az Ali's House-ban (panzió, étterem) ebédeltünk. Innen a Clow könyv Liman Agzit kb. 8 órára teszi, de Kas még további 2-3 óra. Ez nekünk ma valóban nem reális, még korábbi indulással sem.

Később itt találkoztunk két német párral, akik sátraztak az úton. Kasból indulva nem érték el Bogazcik falut estére, kb. 2 órányira aludtak. Igaz, most korábban van már naplemente. Elvileg ők is hallottak valami egyszerű szálláslehetőségről egy régészeti telepen, de nem találkoztak vele. Víz gondjuk is akadt, mert működő ciszternát sem találtak. Fertőtlenítő tablettájuk viszont volt.

Beigazolódott tehát, hogy a Kas-Aperlae távot nem lehet 1 nap alatt megtenni. Viszont a Kas-Bogazcik távot többen teljesítették. Szerintem egy későbbi naplementével, korai indulással, és tempós haladással meg lehet csinálni, de mivel van kockázata (lásd a németek), így sátor nélkül, vagy legalább meleg időben hálózsák nélkül ne kockáztassuk. Bár a fene aludna szabadban ennyi vaddisznó között.
Saját utunkból kiindulva a Bogazcik - Simena táv 8-9 óra alatt simán abszolválható, de akkor kimarad a Purple Houseban alvás.
Összefoglalva a Kas - Simena táv 2 nap alatt meg van, de nem biztos, hogy szálláson fogunk aludni.

15 órakor megérkezett a transzferünk és ezzel véget ért első Lykiai gyalogtúránk.
16 órakor már a Kasban lévő Hotel Cachet teraszán ünnepeltük megérkezésünket.