Útleírások

Balkáni kalandozások
Egyiptom - Sátorral a Fehér Sivatagban
Horvátország - Tavaszi hosszú hétvége Dubrovnikban
Indonézia - Jáva és Bali, Hong Kongi kitérővel
Történelmi áttekintés
Baliról általában
1-2.nap: Megérkezés Hong Kongba
3. nap: Hong Kong
4. nap: Megérkezés Balira
5. nap: Java - Yogyakarta
6. nap: Java - Prambanan és utazás Bromóba
7. nap: Java - Bromo vulkántúra
8-14.nap: Bali
Kirándulás a Bratan tóhoz
Kirándulás az Anyatemplomhoz
Kirándulás a Batur tóhoz
Ami kimaradt
Hasznos infók
Kuba - 1400 km négykeréken
Madeira - Téli túrák az örök tavasz szigetén
Olaszország - Nápoly és környéke
Olaszország - Toszkána: Borok és etruszkok nyomában
Spanyolország: Barcelonai séták
Spanyolország - La Manga-i csillagtúrák
Spanyolország - El Camino: A Francia út
Törökország - Gulettel az ókori Lykia nyomában
Törökország - Kappadókia
Törökország - Kappadókia reloded
Törökország - Kappadókia full time
Törökország - Őszi túra csecsemővel
Törökország - Isztambul
Törökország - Kalandozások É-Mezopotámiában
Törökország - Lykiai út


Borok

 Borfajta leírások
 Borkostolás Jegyzetek
A Sangiovese magasiskolája
Miért éppen Grúzia, Törökország és Bulgária
Dalmát bortúra - 2011, 2018
Spanyolország - Katalán bortúra
Török bortúra - 2013május
Portugál bortúra - 2014 április
Loire - kóstolási jegyzetek 2018


Extrák

 Vendégkönyv
 Képtár


Kirándulás az Anyatemplomhoz


A fárasztó első kirándulásunk okán ezt a napot lerövidítettük és csak 10 órakor indultunk. A kimaradt látnivalókat külön bemutatom majd.
Az eredeti terv ez volt:
Nusa Dua - Kehen Templom - Besakih. Majd a visszafelé úton kis kerülővel érhető el Putung, amely Karangasem tartomány népszerű kilátóhelye - Klungkung város egykori királyi bíróság a Kerta Gosa - Paksebali, amely színes esernyő készítéséről híres - végül Goa Lawah, a "Denevér barlang".

Az útviszonyok alapján is lehet, hogy túlzó volt a terv, vagy nagyon kellene rohanni, de lényegesen kevesebbet néztünk meg, és így is este 7-re értünk haza.

Első megállónk a Gianyar városban, az UC Silver nevű ezüst manufaktúra és bolt volt. Itt megnézhettük az ékszerkészítés folyamatát, majd a kiállító teremként is működő üzletet. A cég 1989 óta működik, több nemzetközi ékszer design díj birtokosa, elképesztő minőség és kreációk jellemzik. Az ezüst mellett kövek, gyöngyök, gyöngyház használata is megjelenik. Nem olcsó, de a maga kategóriájában a design ékszerek EU árának felénél járunk. 10%-ot lehet alkudni. Itt 1-1,5 órát simán eltöltöttünk.
Fotógaléria: Bali - Ezüst művesek  


Következő megállónk Goa Lawah, a "Denevér barlang". Az útikönyv szerint a hat legszentebb hindu templomok egyike, amelyet 1007-ben alapított a jávai pap, Empu Kuteran.
Ketut javaslatára helyi vezetőt fogadtunk "borravalóért", aki később - egy a fordított irányú "horogkereszt" dombormű, az ún. Szvasztika előtt - a hat templomot más megvilágításba helyezi.

(Kis kitérő a Szvasztikáról:
Már őskori művészéti munkákban is létező szimbólum, amely az ókorban Indián és Kínán kívül megjelent a hettita, kelta és görög, sőt afrikai és indián kultúrákban is. Jelentése általában a szerencsét, halhatatlanságot, napot, Brahmát szimbolizálja. Széleskörű elterjedése máig izgatja a tudósokat. Van aki egymástól független véletlen kialakulásnak tekinti, mások az egyes kultúrák korai kapcsolatba kerülését látja benne, de van aki egy természeti jelenség világméretű emlékeként tekint rá. Létezik egy Han-dinszatia korabeli selyem térkép, amelyen különböző üstökös formákat mutatnak be, és ezek közül az egyiknek a csóvája szvasztika alakban hajlik meg. Carl Sagan "Üstökös" című könyvében arra jutott, hogy az ókori időkben egy üstökös annyira megközelítette a földet, hogy a csóva a gravitáció és a forgás hatására ebben az alakban hajlott meg. A jelenség világméretekben látható volt, és isteni jelként maradt fenn a Föld kultúráiban.)

De visszatérve a helyszínre kísérőnk elmondja, vallásuk középpontjában az Univerzum egyensúlyára való törekvés részeként a szvasztika ágainak egyes sarkaira 2-2, összesen 8 templom helyezhető el, míg a csomópontban a legszentebb, a kilencedik. Balin a különböző égtájak szerint 8 szent templom található, a középpontban a kilencedikkel, amelyik a Besakih, az Anyatemplom. Ennyit az útikönyv 6 szent templomáról.

A barlang járataiban több ezer (vezetőnk szerint millió) denevér lakik, amelyek naplemente után tömegesen hagyják el a járatokat. A helyi legenda szerint a denevérek megvédik a helyet a rossz szellemektől. A barlang egyébként pitonok lakhelye is, ami érthető, hiszen biztos éléstár, sokat nem kell mozogniuk. A helyeik ebben is az egyensúlyt látják, kígyók nélkül túlszaporodna a populáció.

Sokan vallják, hogy a barlangjáratok egykor összekötetésben álltak az Anyatemplommal.

Ott létünk során összesen két turistával találkozunk. Belefutottunk egy napi szertartásba, ahol vezetőnk segítségével el is vegyülhettünk. Udvarisság és helyi a nyelven való köszönés sokat segít. Mosolyogva kapunk engedélyt a fotózásra.
(Vezetőnk 50 ezer rúpia = 1000Ft borravalót kap, mindenki kölcsönösen elégedett :).)
Fotógaléria: Bali - Goa Lawah  

Kora délután van, mire innen kb. 1,5 órányi autózásra elérjük a legszentebb Anyatemplomot, a Besakih Templomot.

Ketut aggódik és lelkünkre köti, itt sok a turista, ezért agresszívek a helyi idegenvezetők. A belépő 20 ezer rúpia, de ígérjük meg, hogy max. 50 ezer rúpiát adunk a helyi vezetőnek, aki egyébként hasznos infókkal szolgálhat.
A tanács hasznos volt, mert a helyi viszonylatban rámenős (de kicsit sem veszélyes) idegenvezetők, ahogy kell, 25-30 euróról indítanak. Erre közöljük, hogy nem először vagyunk itt, ráadásul most jövünk Jáváról, tehát 30 ezer rúpia elég lesz. Végül 45-ben állapodunk meg. Kísérőnk az 1 km-es felfelé vezető úton - amit a 95%-os párában nem viselünk jól - motorral egyenként felvisz bennünket.

Leszámítva, hogy ez a templom a leginkább turistás hely (bár most nem voltak sokan), a helyiek naponta használják. Ottlétünkkor is egy 30 fős család érkezett áldozatot bemutatni. Napsütötte fotókat még helyben sem láttam róla, de a félig felhőbe burkolózott komplexum így is lenyűgöző.

Balinéz vallási hagyományok szerint a tenger a démonok, a hegyek az istenek lakhelyei. Az Agung vulkán Bali legmagasabb, és így a legszentebb helye. A komplexum a hegy oldalában, 900 méter magasan, csodás panorámájú helyen található - már ha látunk valamint a felhőktől.
Neve a szanszkrit Wasuki, ó-jávai nyelven Basuki szóból ered. Vasuki a hindu Rahu Ketu mitológiai történet szerint a földalatti világ kígyó ura.
"Egyszer hatalmas háború volt az istenek és a démonok között az univerzum uralmáért, és Naga Vasuki segítséget nyújtott az isteneknek az Amritáért, a halhatatlanság nektáráért folytatott keresésben. Vasuki titokban ivott a halhatatlanság italából. A Nap és a Hold felfedezte ezt, és panaszt tettek Vishnunál, az univerzum megalkotójánál, aki haragjában kihúzta Vasukiból a Sudharshan csakráját - ezzel kettévágta. Mivel Vasuki ivott az Amritából, nem halhatott meg, így maradt két részben az égben, mint Rahu (a fej) és Ketu (a test) annak figyelmeztető jeléül, hogy állandóan emlékezzenek az emberek és az istenek: az élet sötétebb oldalát le kell győzni, ha a lélek halhatatlansága a cél.
Vasuki története, a Rahu Ketu, a kettévágott kígyó annak az allegóriája, miként vagyunk elvágva attól az élettől, amelyben a múltban születtünk. Rahu (a jelen) örökké keresi az elvesztett felét, Ketut (a múltat). Meg kell értenünk a múlt tudatalatti kapcsolódásait, hogy egynek érezzük magunkat ismét, ahogyan a test és a lélek egyesül. A Rahu Ketu a Kundalinit is jelképezi, a bennünk alvó rejtett hatalmat." (forrás: Lélek múltja és jövője - a Holdcsomók az Indiai (Védikus) asztrológiában, http://www.astrologia.hu).


A templom helyszíne már a megalitikus korban szent hely lehetett. Feltehetően a jávai Sailendra házból - de ahogy korábban írtam egyes történészek szerint a 4. századi Indokínai Campa Királyságig visszavezethető uralkodó házakból - származó buddhista balinéz király, Sri Kesari Warmadewa alapított itt ősi templomot a 10. században. Vezetőnk azonban mutat egy öreg falrészletet, amiről azt mondja 8.századi és egy indiai főpap építtette.

A 14. században - a Majapahit Birodalmi időszak alatt - a templom átépítésre és kibővítésre került, így nyerte el közel jelenlegi formáját. Nem is egy templom, hanem rizsteraszokra épült komplexum, amelynek 3 fő udvarát lépcsők kötik össze. 3 fő és 19 melléktemplomból áll.
A templom alapterülete egy Mandalát, a világ egyensúlyának létezését szimbolizálja. Építésében az ősi indonéz megalitikus és a hindu filozófia sajátos elemeinek elegye.
1963-ban, amikor az Agung vulkán kitört, hatalmas károkat okozott a környéken, de a lávafolyam a kitöréstől csak 6km-re lévő templomban alig tett kárt. Ezzel is bizonyítva a szent hely erejét.

Vezetőnk sokat beszél, de érdekes. Tanár ember, aki kb. 4,5M rúpiát keres egy évben, amihez táncolásból és idegenvezetésből még egyszer ennyit keres. Könnyű kiszámolni ez kb. 20 ezer forint/hó. Panaszkodik, hogy nem kötelező az iskola, a vidéki gyerekek fele iskolázatlan.
Ostorozza kicsit az Iszlám hitű kormányt, mondván az idegenforgalmi bevételeket elviszik, de Bali fejlesztésére nem jut elég pénz. Jáva után ezt nem osztom teljesen, de nyilván valami oka lehet az elégedetlenségnek.

Ketut később az iskolával kapcsoltos kérdést megerősíti. Elmondja, hogy az ő gyerekei járnak suliba, ezért 2-3 millió rúpiát fizet évente és havonta még 100 ezret. Vagyis az átlag jövedelem (havi kb. 1M rp) harmadát elviszi egy gyerek iskolai tandíja.

Fotógaléria: Bali - Besakih Templom  

Mire a saját tempónkban végzünk és innen tovább indulunk, már másra nincs idő. Naplemente után, kb. 7 körül érünk haza.

Útvonalunk: