Útleírások

Képtár

Hasznos információk

Szállás lehetőségek
Madeira nem az a hely, ahová érdemes elindulni előre lefoglalt szállás nélkül, főleg nem május-szeptember között. A szigeten a magánszállások inkább csak a külföldiek által befektetésként megvásárolt villák kiadására szolgálnak, de nem állnak tömegesen rendelkezésre. Alapvetően 3-5 csillagos szállodákat, apartman szállókat találunk. Újabb - de nem olcsó lehetőség - a régi villák (Quintas) bérlése és szintén új trend a vidéki házak kiadási célú fejlesztése is. A szállodák többsége a 80-as, 90-es években épült, a néhány új keletű luxus resort ára igen borsos lehet.

2007-ben a szállodánk a 4 csillagos Royal Orchid volt Caniço de Baixo-ban, 19 kilométerre Funchaltól. A szálloda 1992-1996 között több nemzetközi "Best Hotel" díj büszke tulajdonosa, de azóta nem volt nagy felújítása, így bár kifogástalanul tiszta, de kicsit kopottas hatás keltett. Alapvetően egy 3 csillagos szálloda 5 csillagos helyen, így ki is jön a 4-es átlag ;-). A szálloda együttműködik (és együtt is hirdet) a Roca Mar nevű közvetlen szomszéddal, olyannyira, hogy az étterem ott működött. Ha valaki erre járna, akkor ez magasabb színvonalúnak tűnt belső kialakításában is. Az étterem és a személyzet viszont kifogástalan volt, többször igénybe vettük az esti svédasztalos vacsorát. Ár/érték arányban remek áron junior suite-ot vettünk ki, amelyben a hálón, nappalin (itt aludtak a gyerekek) konyha is volt. Utóbb nagyon örültünk neki, hisz a sziget gyümölcs választéka állandó vásárlásra indított és igen praktikus volt a fő étkezések között, a medencétől felrohanó, éhen halni készülő gyermekek etetése szempontjából :-).

A szállónak egy professzionális edzőterme van, mindenféle géppel, illetve (2007-ben) egy közepes minőségű benti melegvizes medence, ami összeköttetésben van a kinti teraszon lévő hideg vizes medencével. A panoráma és a fekvése szédületes. Alatta 5 emeleten keresztül a szobák nyílnak az óceánra, illetve a sziklafalba vágott kaktuszos, virágos teraszokon érhetjük el az óceán szintjét. Itt szintén napozó teraszok, medence és a vízbemerülési lehetőség fogad, amellyel februárban azért kevesen éltek. Leginkább csak a búvárok.

A szálló vendégköre többnyire német és angol, februárban 90%-ban nyugdíjasok. A nyári szünetben feltételezem inkább a családoké a terep.
A közvetlen közelben kiépített, elegáns villanegyed, óceán parti sétány, szállodák, több étterem és kisebb boltok, valamint egy Sport és Spa központ található. Naponta 3 alkalommal ingyenes szállodai busz viszi az utasokat Funchalba. A reptér 19 km-re található.

Fotógaléria: Canico de Baixo

2016 szilveszterén szállásunk Funchalban volt, a történelmi városközponttól kb. 30 perces sétára található tengerparti Lido-n. A Porto Mare Hotel már nem csak nevében 4 csillagos szállás, mint a 2005-ös volt. A 200 szobás szálloda komplexum része az ún. Residence Porto Mare, ahol konyhával felszerelt stúdiók, 1-2 hálós apartmanok találhatóak, ami gyerekkel ideális (mi is itt laktunk). Az épületek körbe ölelik a medencékkel ellátott, gyönyörű tengerparti panorámával bíró, buja kertet. A kert önmagában lenyűgöző és többen látogatják szervezetten is.
A belső wellness részleg designban elmarad az újabb 4 csillagos szállodáktól, főleg Magyarországon szerintem kifejezetten el vagyunk kapatva. De mind méretében, mind funkciójában tökéletes.
A 2 belső medence közül az egyikből ki lehet úszni a kertbe, ahol meleg vizes pezsgőfürdőben is élvezhetjük a környezetet és a napsütést. A szauna részleg használata 5 euró/fő/óra, többfajta masszázst is kínálnak 50 eurótól.
A szálloda 4 étteremmel és több bárral rendelkezik, ahol büfé rendszerben és a'la carte is vacsorázhatunk. A borválasztékot - főleg a bárban - borőrültként kevésnek találtam, de egyébként megfelel. Az angol vendégkörrel sajnos együtt jár az ételek angolos (értsd: sótlan és fűszertelen) elkészítése is, de miután erre rájöttünk szóltunk a pincérnek, hogy a séf használjon nyugodtan fűszereket :-). A köretek közül a szintén íztelen, szétfőtt zöldségek és krumpli kerülendő, én nem is értem hogy bírják ezt megenni. A tengeri ételek azonban zseniálisak voltak. Külön kiemelkedett az Alfama étterem maderia mártásásos fekete kagylója, a polipos cataplana (egyfajta egyben főtt paradicsomos ragu), a Med étterem krumplis tempurában sült rákja. (lásd még az étterem ajánlónál). A bárban szinte minden este volt valami zenés program, kifejezetten színvonalas előadókkal.

Fotógaléria: Porto Mare Hotel

Közlekedés a szigeten
Elvileg jó a tömegközlekedés, főleg a tengerparti részeken és a nagyobb városok között. Ha a sziget belsejébe megyünk, akkor viszont már ritkák a járatok és általában a visszaút problémásságáról szólnak a híradások. Mi ugyanis nem próbáltuk, mert autót béreltünk. Ez egyébként szinte kötelező, hiszen már 2-4 fő esetében is jobban járunk, mintha kirándulásokra fizetnénk be. Minden jelentős lánc képviselteti magát, mi azonban a portugál érdekeltségű Auto Jardim-ot választottuk, a legjobb árakat ajánlotta, már a reptéren átvettük az autót. Egy Ford Focussal jártuk be a sziget zugait, a kézifékes hegyi indulásoknál volt egy kicsit megviselt, de 1 hét után már én is értettem miért.

Ha a tengerparton lötyögünk nem fog meglepetés érni. Kiváló minőségű autópálya és autóutak, valamint rengeteg alagút teszi néhány óra alatt körbejárhatóvá a szigetet. Ha azonban keresztül akarunk vágni a hegyeken, akkor egy átlagos autó többet megy 1-2-es fokozatban, mint 3-asban. A hegyi utak kifejezetten keskenyek és kanyargósak, tulajdonképpen az egész sziget egy szerpentin. Olyasmi, mint Miskolc és Eger között a Bükkön keresztül vezető út legkanyargósabb és meredekebb része.

Az északi óceánparton, Porto Moniz és Seixal között van egy olyan szakasz, ahol csak egy autó fér el a sziklafalba vágott úton, alatta pedig a 100 méteres mélység. Végig kőkorláttal biztosított, így a lecsúszástól nem kell félni, de 50-100 méterenként van egy lehúzódó sáv, ugyanis két szembejövő autó már nem férne el. Ebben csak az ehhez nem szokott turisták a problémásak, mert vagy a csodás környéket bámulják, vagy éppen halálosan rettegve képtelenek visszatolatni egy ilyen helyzetben, ha kell. Magam több rémült fejű öreg német elől tolattam vissza kanyarban, mert tőlük ezt hiába vártam volna. (2017 januárjában ezt a szakaszt már elkerülte egy új alagutas út, így csak a kalandvágyóknak kell erre jönnie.)
A hegyi utakon előforduló köd, vagy felhő miatt az út néhol csúszós, vagy éppen az orrunkig sem látunk, figyelmet és óvatosságot igényel. Ezzel együtt sem kell félni, gyakorlott vezetőknek nem okoz problémát. Ha valaki azonban bizonytalan, vagy kezdő vezető, egyedül ne vágjon útnak!

Parkolás
Funchalban több parkolóházat találunk, azon kívül parkolni szinte lehetetlen, a parkolóházakban viszont könnyű és olcsó. Egy több mint félnapos tartózkodás után 4 eurót fizettünk.

Taxi
Néhány alkalommal még autóval is szükség lehet rá, pl. amikor Teleféricoval felmegyünk Montéba, a visszaút egy része vagy busszal, vagy taxival tehető meg. Egy borozós vacsora után sem indulna vissza az ember egy funchali étteremből mondjuk a 17 km-re lévő Caniço -ba. A szállónk külön felhívta szórólapon a figyelmet, hogy ez az út max. 17 euró és ne adjunk többet, csak ha borravalónak szánjuk. A figyelmeztetés oka hamar világossá vált. A taxi elvileg ugyan nem drágább, mint a pesti, de működő órát nem láttunk. Így első alkalommal 15 euróra vettek le bennünket egy max. 5 km-es távon. A következő körben előre alkudtam, de csak egy kicsit hosszabb távon sem sikerült 10 euró alá vinnem az árat. Ez egy ilyen "szakma" errefelé :-).
2016/17-ben a taxi óra használat ugyanolyan esetleges volt, mint 2007-ben. A szálloda és a funchali Botanikus Kert közötti 11km-en a tarifa 12 euro volt óra nélkül. Mivel a 2016-os nyári tűzvész miatt a botanikus kertből a felvonó nem működött, így onnan a 6km-re lévő Montéba csak 20 euróban tudtam megalkudni. A szálloda és a történelmi belváros között jó a buszközlekedés, az ára 2 főre 4 euro. Ennél nem sokkal volt több a Piacról történő visszataxizás, amiért órával 4 km-en 8 eurót fizettünk.
Autóbérlés alternatívája lehet, ha taxit bérlünk a kirándulásokra. Az egész napos tarifa 150 euró, a fél napos 80-100 útvonaltól függően.