Útleírások

Egyiptom - Sátorral a Fehér Sivatagban
1.-2.nap: Kairó
3.nap: Úton a Bahariyya oázisba
4.nap: Bahariyya - Fehér Sivatag
5.-6.nap: Fehér Sivatag - Kairó
7.nap: Memphis, Szakkara
8.-11.nap: Dahab

Extrák

Vendégkönyv
 Képtár

5. nap: Fehér sivatag, Fekete sivatag, Kristály hegy, Bahariyya oázis

Hajnalban kelünk, hogy megcsodálhassuk a napfelkeltét. Dermesztő csend van, csak egy-egy sivatagi ragadozó madár éles hangja töri meg néha-néha. Kifejezettem hátborzongató. Csípős hideg van úgy 5 fok körül, de ez senkit sem zavar. Folyamatosan a hely varázsa alatt állunk. A kelő nap fénye narancsvörössé varázsolja a homoklencséket a hófehér tájon, míg a sziklák aranyban tündökölnek. Míg én fotózni indulok, a gyerekek a felszínen szanaszét heverő kristályokat, kövületeket és a fekete kővirágokat gyűjtögetik. Ez nem a Marokkóból és Tunéziából ismert gipsz kőrózsa, de hiába kutattam utána, nem tudom biztosan, hogy mi lehet.

Az biztos, hogy valami pszeudomorfóza. (Jelentése: álalakúság. Az ősmaradványok egyik típusa, ami akkor keletkezik, ha szervetlen anyagok (pl. kova) helyettesítik az élőlény eredeti anyagát, de ilyenek a kőbelek is (pl. radiolária pszeudomorfóza). Az  ásványtanban akkor használatos a kifejezés, ha egy ásvány kioldódik és helyét, illetve alakját egy idegen ásvány tölti ki, felvéve ezt a rá egyébként kívülről nem jellemző alak.)

Ránézésre és súlyra is valamiféle vasas kőbélről van szó, ami gyakran sünre emlékeztető formát vesz fel. Nagyon gyakoriak voltak a megkövesedett csigák, kagylók járataiban kicsapódott pirit szerű tömör, aranyszínű kristályok is.

Napfelkelte után 1 órával már egy szál pólóban reggeliztünk, majd nekivágtunk újra a sivatagnak. A bizarr sziklák között a Farafra oázis felé indultunk, de nem is akárhogyan. Mindannyian a terepjárók tetején ültünk, ami óriási élmény volt gyereknek, felnőttnek egyaránt. Később nekem is az lett, mert a kellemes hűs szélben nem számítottam a napra, ami fájdalmasan hólyagosra égette a be nem kent füleim szélét L

Emlékezetes megállónk egyike volt egy magasabb „hegy”, ahonnan végigtekinthettük a tájon, valamint az ősi karaván utak egy fontos megállója a Hinnis vádi. Itt egy rejtélyes forrás némi vegetációt és szászkilométeres körzetben egyetlen fát, egy ős öreg magányos akáciát táplál. A fán hemzsegtek a pihenő madarak, akik a tűző nap elől menekültek ide, feltételezem Európa felé vezető repülésük során.

Fotógaléria: Fehér Sivatag

Utunk további része már visszafelé a Bahariyya oázis irányába mutatott. Kereszteztük a Fekete sivatag barátságtalan bazalt törmelékkel és bazalt hegyekkel tűzdelt vidékét, majd megérkeztünk a híres Kristályhegyhez. Ez az egyedül álló képződmény egy magányos domb, ami ránézésre egy jókora kalcit telér kibúvás, ami így jobban ellenáll az időjárásnak. Amerre a szem ellát kisebb-nagyobb kristályok csillognak a környéken, a hegyoldalból is méteres kristályos tömbök lógnak ki. Védett és katonákkal őrzött terület, így különösen vigyáznunk kellett a gyerkőcökre, akik persze a fél hegyet elhordták volna elragadtatásukban J. Az út másik oldalán, a védett területen kívül a telér folytatódik, onnan már „büntetlenül” el lehet vinni egy-egy darabot.

Itt ebédeltünk, majd visszafelé egy kisebb elakadás után hajmeresztő sivatagi dűne rallyba csaptunk. El kellett ismernünk sofőrjeink teljesítményét. Utunk egy egykori tengerpartra vezetett, ahol szinte látni véltük a hatalmas hullámok nyaldosta sziklákat, amely mögött egy óriási medence terül el hajmeresztő szikla-hegyekkel és a mindent vastagon borító fekete kővirágokkal. Ez az egyik leghíresebb, védett pszeudomorfóza-mező, igazi geológiai különlegesség. Sajnos későre járt és Dia a gyerekek gyűjtőszenvedélyét sem vette jó néven (teljesen jogosan), így nem vittük őket a kísértésbe, csak felülről szemléltük meg.

Fotógaléria: Kristály-hegy

Útközben Dia mesél Gilf Kebir-i kalandjairól és az egyik megállónál elővesz egy vödröt, belőle pedig két, öklömnyi méretű áttetsző zöldes követ. Hitetlenkedve forgatjuk, míg a kérdésre mosolyogva válaszolja, hogy igen, ez az! Líbiai üveg!

A líbiai üveget kb. 150 éve azonosították és többek között Tuthankamon sírjából is előkerült egy sokáig ismeretlen drágakőnek tartott halvány zöldes scarabeus. Sivatag kutatók rá is bukkantak a Gilf Kebirben, de keletkezését homály fedte. Egyes feltételezések szerint meteorit becsapódás során keletkezhetett, de erre utaló krátert nem találtak a környéken. Mígnem egy kutató csoport műhold felvételek alapján 2003-ban 2 kráter-gyanús képződményre bukkant a körzetben. A kutatók Dzsebel Arkenu településtől 110 kilométerre nyugatra és a Kufrai oázistól 250 kilométerre délre találtak rá arra a két meteorit-becsapódási helyre, amelyet Arkenu-1 és Arkenu-2 névre kereszteltek el. 2004-ben aztán egy helyszíni expedíció azonosította is, így nagy valószínűséggel elmondhatjuk, hogy fény derült a titokra!

És mi meg ott álltunk egy vödörnyi kőzet előtt, amely a fáraók minden drágakövénél értékesebb volt és ma is az!

Fotógaléria: Fehér Sivatag

Fáradtan és a hihetetlen élménytől boldogan visszatértünk Bahariyya oázisbeli szállodánkba. Egyik helyi kísérőin kedves meglepetést tartogatva meghívott bennünket házába. Nagy megtiszteltetésnek érzetük és az is volt. Kívülről vályog viskónak tűnik, de belül keleti hatású kényelem fogad. Minden tiszta, mi a földön ülünk párnákon. A lányok az „intim részeket” is megnézhetik és nagyon pozitívan nyilatkoznak a házról. Hamarosan összesereglik vagy egy tucat ember és velünk együtt jókora csapat falatozik a kuszkuszos fazékból és a sült csirkékből. Nagyon összerázódtunk, furcsa közelségbe kerültünk ezekkel a jó emberekkel. Dia elmeséli, hogy nem mindenkit hívnak meg, csak akik jól bírják a közösséget. Régebben kellemetlen tapasztalataik voltak amerikaikkal, németekkel és franciákkal is. Volt, aki nem fogadta el az értelt, mert hogy nincs evőeszköz, mások nem voltak hajlandóak leülni a földre. Ez hatalmas sértés, így inkább kerülik a konfliktust.

Dani Diával játszik, és észreveszem a furcsa csillogást kopt vezetőnk szemében. Hamarosan kiderül a történet, hogy sok-sok évvel korábban 2 hasonló gyermekét és feleségét vesztette el egy autóbalesetben. Azóta járja a sivatagot, kezdetben a magányért, és később ez lett megélhetése forrása is…. Egyébként nem beszél róla, de itt vannak a gyerekek … A megható történet még közelebb hozz bennünket.

6. nap Visszautazás Bahariyyából Kairóba

Reggeli után elindultunk a már ismerős úton. Útközben valami kietlen kavics sivatagban ebédeltünk és késő délután érkeztünk meg kairói szállodánkba. Vacsora után betaxiztunk a belvárosba a központi mecsethez, illetve a Bazárhoz. Hihetetlenül izgalmas a bazár forgataga, főleg ha az ember olyan tapasztalt vezetővel érkezik, mint mi Zsuzsával, aki a legutolsó eldugott beduin ezüst árust, vagy ötvös mestert is személyesen ismeri.